Organisaties proberen steeds vaker en sneller hun voordeel te halen uit opwindende nieuwe technologieën. Kijk bijvoorbeeld naar de implementatie van de AI van Microsoft: CoPilot. Organisaties als Microsoft zijn al jaren in staat om het meeste uit een veelbelovende nieuwe technologie te halen. Een bepalende reden hiervoor is hun rijke ervaring met digitale transformaties. Succes is helaas niet gegarandeerd aangezien digitale transformaties in wel 70% van de gevallen mislukken. Hoe zorg jij ervoor dat jouw organisatie wel succes ervaart met digitale transformaties? In deze blog help ik je een goede basis te leggen voor de juiste aanpak van digitale transformatie in jouw organisatie.

Zorg voor een succesvolle digitale transformatie en schakel de hulp van een professional in.

Waarom digitale transformatie aanpakken met een stappenplan?

Digitale transformaties zijn erg ingewikkeld, er kunnen dan ook veel dingen misgaan. Met een stappenplan kun je je als organisatie vasthouden aan een standaard, wat foute beslissingen over de volgende stap kan beperken. Zo komt het wel eens voor dat digitale transformaties na verloop van tijd op de plank blijven liggen. Of dat een organisatie viert dat ze digitaal zijn getransformeerd, maar vervolgens niet genoeg aandacht besteden aan het onderhouden van die transformatie. Door digitale transformatie aan te pakken middels een stappenplan weet je precies wat je nog te doen staat. Hiermee voorkom je dus dat ook jij de veelgemaakte fouten gaat maken.

De digitale transformatie aanpak

Volg de vijf stappen en voorkom dat je tot de 70% mislukte digitale transformaties behoort!

Stap 1: Creëer een duidelijke visie en strategie

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: waarom wil mijn organisatie digitaal transformeren? Deze vraag kun je het beste beantwoorden door een duidelijke visie te formuleren. Daarnaast is het nuttig om van tevoren aan te geven wat je wilt bereiken en dit om te zetten in doelstellingen.  Door na te denken over deze doelstellingen ga je eigenlijk al automatisch over op het uiteindelijke doel van de digitale transformatie. Door de visie te combineren met de doelstellingen wordt het formuleren van een strategie eenvoudiger.

Wanneer je een duidelijk beeld hebt van de beoogde digitale transformatie is het van belang om alle belanghebbenden erbij te betrekken. Zorg ervoor dat ze alles goed kunnen begrijpen en probeer het enthousiasme in de organisatie aan te wakkeren. Met meer ondersteuning vanuit je collega’s kom je immers veel verder met een digitale transformatie.

Stap 2: Breng de huidige stand van zaken in kaart

Naar verwachting zul je niet alles in de gehele organisatie digitaal moeten transformeren. Veel organisaties zijn de laatste jaren al behoorlijk gedigitaliseerd. Het is dan ook nuttig om de huidige combinatie van bedrijfsprocessen, IT-systemen en digitale capaciteiten in kaart te brengen. Zo wordt duidelijk waar de beste mogelijkheden tot verbetering liggen. Denk bijvoorbeeld aan een legacy systeem dat nog elke dag op een omslachtige manier een hoofdproces ondersteunt. Daar ligt vaak veel ruimte voor verbetering. Daarnaast kun je als organisatie genoeg technologische oplossingen in huis hebben, maar is het geen garantie dat de organisatie ook digitaal volwassen is. Ook dit moet in kaart gebracht worden om te kunnen ontdekken hoe goed de organisatie in staat is om zich aan digitale veranderingen aan te passen.

Stap 3: Stel een roadmap op

Door je doelstellingen en de huidige staat te combineren kun je prioriteiten stellen voor de implementatiefase. Zo voorkom je dat je moeite steekt in de vervanging van een oud systeem, maar dit niet bijdraagt aan de strategische doelstellingen van de digitale transformatie. Op basis van de prioritering moet een roadmap opgesteld worden. De roadmap gebruik je om aan te geven welke projecten en initiatieven rond welke tijd geïmplementeerd moeten worden. Dit hoeft niet alleen te gaan over technische implementaties, het kan ook gaan over het trainen van medewerkers of het herstructureren van functies. Verder is het van belang om de tijdlijn van de roadmap zo realistisch mogelijk te ontwerpen. Je kunt bijvoorbeeld niet verwachten dat de gehele transformatie binnen een maand wordt afgerond. De roadmap kun je ook gebruiken om tijdens de implementatie met de organisatie te communiceren wat de voortgang is.

Stap 4: Implementeer digitale veranderingen stapsgewijs

Wanneer je je aan een realistische roadmap houdt, zul je vanzelf de implementatie stapsgewijs aanpakken. Begin bij de onderwerpen met de hoogste prioriteit met bijvoorbeeld een pilot of Proof of Concept om te onderzoeken hoe een nieuwe technologie waarde toevoegt. Deze fase kun je ook goed gebruiken om medewerkers op te leiden voor het juiste gebruik van nieuwe technologie. Daarnaast is het nuttig om tijdens het testen feedback van medewerkers en stakeholders te verzamelen. Wanneer de pilot succesvol is, kun je deze inzichten namelijk goed gebruiken om de daadwerkelijke implementatie nog beter te laten verlopen. Zo haal je het maximale uit een nieuw digitaal initiatief.

Stap 5: Onderhoud de digitale organisatie

Als de implementatie is geslaagd is het natuurlijk tijd voor een feestje. Voor de gebruikers van nieuwe technologieën is de fase na de implementatie vaak minder belangrijk. Ze kunnen immers al goed gebruik maken van de nieuwe technologie. Wat blijft er dan nog over?

Het onderhouden van de digitale organisatie is minstens zo belangrijk als het implementeren van nieuwe technologieën. De meerwaarde van een digitale transformatie zit hem niet in het implementeren, maar in het langdurig plukken van de vruchten na de implementatie. Door te monitoren kun je bijhouden hoe de performance is verbeterd. Mogelijk zul je dan een aantal verbeterpunten vinden die tijdens de implementatie zijn achtergebleven. Daarnaast is het goed om te testen of je vooraf neergezette doelstellingen behaald zijn. Door te reflecteren en te onderhouden zul je je aanpak kunnen verbeteren voor de volgende digitale transformatie. De digitale wereld staat immers niet stil. Voor je het weet kun je weer nieuwe waarde toevoegen aan je organisatie met een digitale transformatie.

Digitale transformaties zijn dus uitermate ingewikkeld en vereisen een goede aanpak om tot een goed resultaat te komen. Heeft jouw organisatie hulp nodig bij een digitale transformatie? Neem dan via de onderstaande knop contact op en onze professionals helpen je verder in de digitale wereld!

Meer weten over de aanpak van een digitale transformatie?

Wil je meer weten over de stappen en aanpak voor een digitale transformatie of heb je een andere vraag? Neem dan contact op door onderstaand formulier in te vullen.

Je kunt ons ook volgen op LinkedIn om als eerste op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen.

Anderen bekeken ook:

Voorkom chaos in je database met deze onmisbare tips

Voorkom chaos in je database met deze onmisbare tips

Bij verschillende organisaties vormt data al jaren de ruggengraat van operationele processen. Zo zorgt het verwerken van data in een algoritme er bij Netflix voor dat jij als kijker leuke aanbevelingen krijgt voor een nieuwe serie. Op deze manier zorgt Netflix ervoor...

5 belangrijke voordelen van database opschoningsregels

5 belangrijke voordelen van database opschoningsregels

We zien steeds meer dat organisaties zich realiseren dat het verzamelen en beheren van gegevens kansen biedt om interne kennis van o.a. klanten, concurrenten en industrie uit te breiden. Echter kan het grote enthousiasme voor het gebruik van data op de lange termijn...

AAN DE SLAG MET JOUW TRANSFORMATIE? WIJ HELPEN GRAAG!

Laat je gegevens dan snel via onderstaand formulier achter en we nemen direct contact met je op!

SOLLICITEER BIJ ONS!