Het groeiende enthousiasme rondom multidisciplinaire teams kan soms voor de nodige twijfels zorgen. Is het enthousiasme bijvoorbeeld wel terecht? Een multidisciplinair team brengt namelijk een aantal uitdagingen met zich mee voor een manager. In mijn vorige blog ‘De voor- en nadelen van een multidisciplinair team‘ kun je lezen wat veelvoorkomende uitdagingen zijn voor de manager van een multidisciplinair team. In deze blog geef ik je vijf tips voor het ontwikkelen van een effectief multidisciplinair team. Als je deze tips volgt zullen de veelvoorkomende valkuilen je multidisciplinaire team minder in de weg zitten.

tips

1. Selecteer de juiste teamleden

De term multidisciplinair verklapt al dat een dergelijk team moet bestaan uit teamleden vanuit verschillende disciplines. Het is dus belangrijk om teamleden te selecteren die verschillende disciplines hebben. Hier houdt de zoektocht naar diversiteit voor jou als manager nog niet op. Het is namelijk van belang om binnen het team diversiteit te hebben op het gebied van leeftijd, ervaring, achtergrond, identiteit en de zogeheten hard en soft skills. Want meer diversiteit zorgt ervoor dat een probleem op verschillende manieren wordt benaderd. Zonder diversiteit mist een team al snel een alternatieve, en misschien wel betere, oplossing voor het probleem. Daarnaast leren diverse teamleden meer van elkaar. Zo ontwikkelen teamleden zich sneller.

2. Besteed aandacht aan identiteitsontwikkeling van het multidisciplinaire team

Zonder een duidelijke teamidentiteit kunnen leden van een multidisciplinair team al snel verdwaald raken. Het beantwoorden van vragen als Wie zijn wij? Wat doen wij? Zijn belangrijk voor het ontwikkelen van gezamenlijke waarden en doelen. Zeker in de beginfasen van het team moet je als manager veel aandacht besteden aan het ontwikkelen van een gezamenlijke identiteit. Zo kun je bijvoorbeeld teamsessies organiseren zodat teamleden elkaar kunnen leren kennen en onderling vertrouwen op kunnen bouwen. Hiermee zorg je voor een veilig en comfortabel gevoel voor teamleden, waardoor er meer gecommuniceerd wordt. Daarnaast helpt een teamidentiteit bij het ontwikkelen van standaarden voor het besluitvormingsproces, waardoor de teamleden besluiten van het team beter kunnen koppelen aan de visie van de organisatie.

3. Wijs verantwoordelijkheden toe door leiderschap toe te delen

De overstap van een functionele naar multidisciplinaire teamindeling zorgt voor een verschuiving van leiderschap. Om de overgang minder heftig te maken kun je als manager leiderschap delegeren naar het team. Hierdoor voorkom je dat teamleden terug willen vallen op de oude structuur. Door een leider binnen het team aan te wijzen is het voor jou als manager ook makkelijker om verantwoordelijkheden te delegeren. Zorg wel dat de aangewezen leider niet het enige teamlid is die de verantwoordelijkheden op zich neemt. Het hele team is tenslotte verantwoordelijk voor het project. Wissel daarnaast na enkele tijd van leider en werk toe naar een situatie zonder aangewezen leider binnen het team. Het uiteindelijke doel is dat teamleden onderling afstemmen wie de leiding neemt voor een bepaald onderwerp.

4. Moedig frequente communicatie aan

Binnen een multidisciplinair team is het cruciaal dat teamleden onderling communiceren. Bij frequente communicatie blijven alle teamleden op de hoogte van veranderingen binnen het project. Denk hierbij aan een dagelijkse stand-up of een wekelijks teamoverleg. Zo kunnen aanpassingen tijdig gedaan worden. Daarnaast zorgt frequente communicatie ervoor dat teamleden meer nadenken over mogelijke verbeteringen. Als manager is het belangrijk dat je de teamleden de mogelijkheid geeft om frequent en makkelijk te kunnen communiceren.

5. Zorg voor duidelijkheid rondom het besluitvormingsproces

Zoals eerder benoemd is een duidelijk besluitvormingsproces handig voor het team en jezelf als manager. Hoewel een teamidentiteit hierbij helpt, is het vaak nodig dat je als manager het team ondersteunt in het ontwikkelen van een duidelijke standaard. Zeker in de startfase van een multidisciplinair team hebben teamleden het vaak druk en moeten ze omgaan met veel veranderingen. Je kunt het team als manager dan ook faciliteren door een opzet voor het standaard besluitvormingsproces te delen. Deze standaard kunnen de teamleden aanhouden en na verloop van tijd aanpassen indien het nodig blijkt.

Enthousiast geworden over het werken met multidisciplinaire teams? Neem dan door middel van onderstaande knop contact met ons op.

Hoe moet ik nu verder om een multidisciplinair team te ontwikkelen?

Met de vijf tips uit mijn blog kan je een effectief multidisciplinair team ontwikkelen. Dit zonder dat de veelvoorkomende valkuilen het team te veel in de weg gaan zitten. Heb je toch nog vragen over het inrichten van een multidisciplinair team? Of wil je weten hoe je de juiste digitale tools op de juiste manier inzet, zodat je jouw team optimaal kunt laten presteren? Neem dan contact met ons op door het formulier onderaan de pagina in te vullen. Ook is het natuurlijk mogelijk om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen rondom GoNXT door ons op LinkedIn te volgen.

Anderen bekeken ook:

Verwijzing Epstein, N. E. (2014). Multidisciplinary in-hospital teams improve patient outcomes: A review. Surgical neurology international, 5(Suppl 7), S295

AAN DE SLAG MET JOUW TRANSFORMATIE? WIJ HELPEN GRAAG!

Laat je gegevens dan snel via onderstaand formulier achter en we nemen direct contact met je op!

SOLLICITEER BIJ ONS!