In mijn vorige blog ‘Een vliegende start als consultant bij GoNXT‘ heb ik jullie wat meer verteld over mijzelf en dat ik ben gestart als business consultant bij GoNXT. Inmiddels zit mijn eerste opdracht er alweer op en hier wil ik jullie graag wat meer over vertellen. In deze blog zal ik ingaan op de vragen die waarschijnlijk iedere young professional heeft aan het begin van zijn opdracht. De start, sturing, communicatie, drempels en andere onderwerpen komen aan bod. Wil je meer te weten komen over mijn opgedane ervaringen en geleerde lessen? Of wil je meer weten hoe het is om te starten als young professional? Lees dan vooral verder  

We zijn op zoek naar young consultants die ons team komen versterken. Wil jij starten als young consultant? Bekijk dan eens onze vacature.

 

Waar begin je bij een opdracht?

Op mijn eerste dag bij GoNXT mocht ik al gelijk naar een klant toe. Voordat we daadwerkelijk die kant op gingen had ik de tijd om mij goed voor te bereiden en informatie over de opdracht tot mij te nemen. Mijn collega Jorrit was een paar weken eerder begonnen, dus gelukkig had hij al een plan van aanpak gemaakt dat mij houvast gaf. Aangekomen bij de klant had ik het gevoel dat ik de opdracht redelijk had begrepen en wilde ik graag verder de inhoud induiken. Voordat we hieraan begonnen kwam eerst nog een korte informele ondervraging over de organisatie, de structuur en de werkwijze.

Gelukkig had ik hier voldoende basiskennis over, omdat ik mij vooraf al had verdiept in de organisatie.

Tip: Lees je in, in zowel de inhoudelijke opdracht als in de opdrachtgever. Dit staat professioneel en komt geïnteresseerd over. Daarnaast stap je ook met meer vertrouwen de opdracht in.

Hoe bepaal je als Young Professional wat je gaat doen en waarom?

Onze opdracht was inhoudelijk technisch en uitdagend. De vraag van de klant was of en hoe er een nieuw informatievoorzieningssysteem gemaakt kon worden die zowel gebruikersvriendelijk als goed te onderhouden is. Tijdens de eerste meetings met de opdrachtgever kreeg ik de indruk dat wij dit varkentje wel even zouden wassen, maar het bleek toch een stuk complexer dan ik vooraf dacht. Tijdens het uitzoeken en logisch redeneren van de opbouw van het systeem werd steeds meer duidelijk. Tegelijkertijd kwamen er steeds meer vragen bovendrijven. Als young consultant heb ik geleerd dat doorvragen tijdens werksessies met de opdrachtgever heel erg waardevol is om zo het systeem, de denkwijze van de opdrachtgever en de vervolgstappen beter in kaart te brengen. Zo stelde wij ook onszelf de vraag waarom de opdrachtgever iets op een bepaalde manier doet en waarom hij/zij dit belangrijk vindt. Dit geeft je een beter beeld van de probleemstelling, een startpunt en wellicht een oplossing voor in de toekomst.

Tip: Zorg dat je de opdracht inhoudelijk echt goed begrijpt. Zodra je een goed beeld hebt van de opdracht kun je gaan doorvragen op een dieper niveau. Dit zorgt voor een goed startpunt waar vanuit je kunt vertrekken.

Hoe communiceer je op de juiste manier met de opdrachtgever?

“Op een professionele manier” is het voor de hand liggende antwoord. Dit lijkt natuurlijk vanzelfsprekend, maar elke opdrachtgever is anders. Persoonlijk begin ik altijd met de beleefdheidsvorm “u”. Wanneer de opdrachtgevers het fijn vinden om getutoyeerd te worden merk je dit snel genoeg. Daarnaast is het altijd goed om de klant te vragen wat hun voorkeur heeft wat betreft de communicatie. Bij onze opdracht was dat een mix van mail, Whatsappgroep en online meetings via Microsoft Teams. Dit alles natuurlijk naast dat we ook ongeveer eens per week op kantoor aanwezig waren. Zeker wanneer je werkt met gevoelige informatie is het goed om te informeren naar de veiligste manier van informatie uitwisselen. Doordat je dit vroeg in de opdracht ter sprake brengt hebben jij en de klant een realistisch beeld van de communicatie met betrekking tot reactietijd en bereikbaarheid. Je kunt hier gelijk ook de (vaste) vergadermomenten en eventuele afwezigheid bespreken.

Tip: Vraag bij je opdrachtgever na wat de voorkeur heeft voor communicatie. Dit schept vertrouwen en zorgt voor de gemakkelijkste manier van communiceren. Dit helpt ook bij het bespreken van de bereikbaarheid van de opdrachtgever en de young professionals.

Waar loop je tegenaan als Young Professional en hoe los je dit op?

Ging dan alles feilloos bij jullie eerste opdracht? Nee zeker niet. Tijdens onze opdracht hebben we veel geleerd en er valt zeker nog heel veel meer te leren bij toekomstige opdrachten. Eén van de dingen waar wij tegenaan liepen was het bepalen van haalbare deliverables (de opleveringen). Dit was lastig te bepalen omdat wij aan het begin nog niet helemaal goed wisten hoe het systeem werkte en hoe ‘makkelijk’ wij hiermee zouden kunnen werken. Na een aantal weken in de opdracht te zijn kregen wij het advies van één van onze collega’s om iets beter aan verwachtingsmanagement te doen. Dit heeft ons doen nadenken over de deliverables en wat haalbaar was. Naar aanleiding hiervan hebben we de doelstellingen geprioriteerd en wat bijgestuurd. Dit zijn wij eigenlijk blijven doen gedurende de laatste weken. Op deze manier hebben wij voldaan aan de wensen van de klant en hebben we de belangrijkste doelen behaald. Dit is dan ook zeker iets wat we meenemen in volgende opdrachten.

Tip: Praat met de opdrachtgevers over de verwachtingen en prioriteiten. Een vast moment in de week of een vast moment van oplevering kan hierbij helpen. Wanneer je dit doet kunnen zowel jij als de opdrachtgevers nog bijsturen mocht er een andere interpretatie worden gegeven aan (een deel van) de opdracht.

Werk je dan echt alleen maar voor een klant?

Nee. Als jonge professional kan het zijn dat je fulltime voor de opdrachtgever wordt ingezet, maar dit hoeft niet per se. Bij GoNXT hebben we bijvoorbeeld elke week Quality time met het hele team. Hier doen we afwisselend intervisies, bespreken we een opdracht van een collega of leren we elkaar beter kennen. Hiernaast ben je nog bezig met het helpen van collega’s, schrijf je blogs, geef je presentaties, heb je wellicht andere opdrachten of speel een potje tafelvoetbal. Het komt dus ook zeker voor dat je meerdere opdrachten naast elkaar hebt en dus veel aan het schakelen bent. Dit zorgt ook weer voor een fijne afwisseling in de werkzaamheden.

Tip: Kom een keer gezellig een bakkie koffie drinken bij ons op kantoor om meer te weten te komen over het werk als young professional.

Een gesprek staat altijd vrij en wij luisteren en praten meer dan graag over ons werk!

Starten als Young Professional

Wil je meer weten over werken bij GoNXT? Bekijk dan eens onze vacatures of neem contact op via het onderstaand formulier. Ook is het natuurlijk mogelijk om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen rondom GoNXT door ons op LinkedIn te volgen.

Anderen bekeken ook:

Verbeter het onboarding proces met Procesmanagement

Verbeter het onboarding proces met Procesmanagement

Mijn collega’s hebben enkele blogs geschreven over BPM, Business Process Management, en waarom BPM onmisbaar is voor jouw organisatie. Dat heb ik ook gemerkt bij mijn opdrachtgevers; een overzichtelijk proces maakt verandering en verbetering mogelijk. Dit is voor het...

Ontdek de mogelijkheden van Enterprise Studio

Ontdek de mogelijkheden van Enterprise Studio

In een eerdere blog hebben we het gehad over Enterprise Architectuur. Met Enterprise Architectuur kun je een blauwdruk maken van jouw organisatie, analyses doen en processen in kaart brengen. Met de Bizzdesign software kun je deze architectuur goed in kaart brengen....

AAN DE SLAG MET JOUW TRANSFORMATIE? WIJ HELPEN GRAAG!

Laat je gegevens dan snel via onderstaand formulier achter en we nemen direct contact met je op!

SOLLICITEER BIJ ONS!